Postanowienia ogólne
- Procedura dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych (dalej: „Procedura”) zostaje wprowadzona w LOFT51 nieruchomości sp. z o.o. (dalej: „Pracodawca”) na podstawie art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 roku, poz. 928 ze zm.), dalej „ustawa”.
- Pracownik/współpracownik potwierdza, że zapoznał się z Procedurą i zobowiązuje się do jej stosowania. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 1 do Procedury.
§ 1
Definicje pojęć używanych w Procedurze
Ilekroć w Procedurze jest mowa o:- działaniu następczym - należy przez to rozumieć działanie podjęte przez Pracodawcę lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
- działaniu odwetowym - należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
- informacji o naruszeniu prawa - należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- informacji zwrotnej - należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- kontekście związanym z pracą - należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji u Pracodawcy lub na rzecz Pracodawcy lub pełnienia służby u Pracodawcy, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- organie publicznym - należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy;
- osobie, której dotyczy zgłoszenie - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
- osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- osobie powiązanej z sygnalistą - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17);
- postępowaniu prawnym - należy przez to rozumieć postępowanie toczące się na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności postępowanie karne, cywilne, administracyjne, dyscyplinarne lub o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, albo postępowanie toczące się na podstawie regulacji wewnętrznych wydanych w celu wykonania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności antymobbingowych;
- ujawnieniu publicznym - należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
- zgłoszeniu - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami określonymi w ustawie;
- zgłoszeniu wewnętrznym - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Pracodawcy informacji o naruszeniu prawa;
- zgłoszeniu zewnętrznym - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa.
§ 2
Przedmiot zgłoszenia wewnętrznego
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
- Zgłoszenia wewnętrze mogą obejmować również zgłoszenia naruszeń regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych (wynikających z np.: systemu wewnętrznej kontroli jakości), ustanowionych przez samego Pracodawcę na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i pozostają z nimi zgodne, jak również czynników ryzyka, sprzyjających możliwości wystąpienia określonych naruszeń prawa związanych w szczególności z naruszeniem obowiązków regulacyjnych lub innych obowiązków określonych w przepisach prawa lub z ryzykiem korupcji.
§ 3
Sygnalista
- Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:pracownik;
a. pracownik tymczasowy;
b. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
c. przedsiębiorca;
d. prokurent;
e. akcjonariusz lub wspólnik;
f. członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
g. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
h. stażysta;
i. wolontariusz;
j. praktykant. - Procedurę stosuje się także do osoby fizycznej, w przypadku zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji u Pracodawcy lub na rzecz Pracodawcy, lub pełnienia służby u Pracodawcy lub już po ich ustaniu.
- Pracodawca informuje osobę ubiegającą się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji u Pracodawcy lub na rzecz Pracodawcy o Procedurze na stronie www.loft51.pl.
§ 4
Rodzaje zgłoszeń wewnętrznych
Zgłoszenia wewnętrzne dzieli się na:- zgłoszenia jawne zawierające dane sygnalisty,
- zgłoszenia anonimowe nie zawierające danych sygnalisty.
§ 5
Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę
- Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych: pisemna, telefoniczna.
- Zgłoszenia pisemne mogą być dokonane: listem poleconym na adres Pracodawcy z oznaczeniem na kopercie: „poufne”, na e-mail Pracodawcy: alert@loft51.pl.
- Zgłoszenia ustne mogą być dokonane: telefonicznie na numer telefonu: +48 221023820 za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej, SMS na nr telefonu: +48 533368033, WhatsUp na nr telefonu: +48 533368033.
- Zgłoszenie ustne dokonywane za pomocą nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej jest dokumentowane za zgodą sygnalisty w formie: nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej
§ 6
Treść zgłoszenia wewnętrznego
Sygnalista powinien, w miarę możliwości, dokonać zgłoszenia wewnętrznego zgodnie z Wzorem stanowiącym Załącznik nr2 do Procedury.
§ 7
Osoba lub podmiot upoważnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych
- Pracodawca może upoważnić osobę, do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych (dalej: „osoba lub podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych”). W przypadku podmiotu zewnętrznego Pracodawca podpisuje z takim podmiotem umowę o zasadach współpracy przy przyjmowaniu zgłoszeń wewnętrznych.
- Wzór upoważnienia do przyjmowania w imieniu pracodawcy zgłoszeń wewnętrznych, zachowania poufności i tajemnicy oraz zasad przetwarzania danych osobowych stanowi Załącznik nr 3 do Procedury.
§ 8
Jednostka lub osoba upoważnione do podejmowania działań następczych
- Pracodawca upoważnia osobę w ramach struktury organizacyjnej do podejmowania działań następczych (dalej: „osoba lub jednostka upoważnione do podejmowania działań następczych”) w ramach zgłoszenia wewnętrznego dokonanego u Pracodawcy. Podmiot zewnętrzny nie może podejmować działań następczych.
- Wzór upoważnienia do podejmowania działań następczych, zachowania poufności i tajemnicy oraz zasad przetwarzania danych osobowych stanowi Załącznik nr 4 do Procedury.
- Obowiązkiem osoby lub jednostki upoważnionej do podejmowania działań następczych jest m. in.:
a. prowadzenie postępowania wyjaśniającego,
b. wszczęcie kontroli lub innego postępowania,
c. odbieranie oświadczeń od sygnalisty i innych osób na temat zgłoszonego naruszenia prawa,
d. występowanie o dodatkowe informacje,
e. inne działania mające na celu wyjaśnienie złożonego zgłoszenia,
f. obowiązki informacyjne w zakresie RODO,
g. przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej,
h. zamknięcie procedury,
i. zapewnienie poufności sygnaliście i osobie, której dotyczy zgłoszenie.
§ 9
Rejestr zgłoszeń wewnętrznych
- Osoba lub podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych. Wzór Rejestru zgłoszeń wewnętrznych stanowi Załącznik nr 5 do Procedury.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzi:
a. w formie papierowej,
b. w formie elektronicznej – w postaci arkusza Excel,
c. w formie zarejestrowanych nagrań z rozmowy telefonicznej. - Dane osobowe oraz pozostałe dane zawarte w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§ 10
Tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa
- Po przyjęciu zgłoszenia wewnętrznego, osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia (podział na zgłoszenia bezzasadne i zgłoszenia wymagające podjęcia działań następczych).
- Zgłoszenie jest bezzasadne, gdy, przykładowo:
a. nie było merytoryczne (wykracza poza zakres, o którym mowa w § 2 Procedury),
b. nie zawiera informacji o naruszeniu uzyskanej w kontekście związanym z pracą,
c. miało na celu wyłącznie obrażenie innej osoby czy zawiera treści wulgarne,
d. zawiera zbyt mało informacji, aby podjąć postępowanie wyjaśniające czy działania następcze. - Po przyjęciu zgłoszenia wewnętrznego, osoba lub podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych potwierdza sygnaliście przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie. O ile sygnalista nie określi formy oczekiwanej korespondencji, osoba lub podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszeń dokona wyboru potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia na adres poczty elektronicznej wskazany w zgłoszeniu, w formie pisemnej, w odpowiedzi na SMS, w odpowiedzi na wiadomość WhatsUp.
- W przypadku uznania, że zgłoszenie wewnętrzne nie jest bezzasadne, osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych przekazuje sprawę do rozpoznania osobie upoważnionej do podejmowania działań następczych i przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 11
Postępowanie wyjaśniające
- Osoba lub jednostka upoważniona do podejmowania działań następczych prowadzi postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia rzeczywistych okoliczności naruszenia prawa samodzielnie lub powołuje Komisję.
- Powołanie Komisji jest niezbędne, gdy osoba upoważniona do podejmowania działań następczych uzna, że z powodu braku wiedzy lub doświadczenia potrzebne jest wsparcie osób trzecich z grona Pracowników/ współpracowników lub osób trzecich. Pracodawca może przyznać Członkom Komisji ds. Sygnalisty wynagrodzenie na odrębnych zasadach. Członkom Komisji ds. Sygnalisty przedstawia się Upoważnienie zgodnie z Załącznikiem nr 4 do Procedury przed przystąpieniem do wykonywania czynności w ramach pełnienia funkcji Członka Komisji. a. nie było merytoryczne (wykracza poza zakres, o którym mowa w § 2 Procedury), b. nie zawiera informacji o naruszeniu uzyskanej w kontekście związanym z pracą, c. miało na celu wyłącznie obrażenie innej osoby czy zawiera treści wulgarne, d. zawiera zbyt mało informacji, aby podjąć postępowanie wyjaśniające czy działania następcze.
- W toku postępowania wyjaśniającego osoba upoważniona do podejmowania działań następczych albo Komisja pozyskuje informacje niezbędne do wyjaśnienia sprawy od pracowników i współpracowników i następnie podejmuje decyzję co do sposobu załatwienia sprawy, będącej przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego.
- Postępowanie wyjaśniające obejmuje (w zależności od okoliczności stanu faktycznego) między innymi:
a. odebranie wyjaśnień od sygnalisty, o ile jest to możliwe.
b. odebranie wyjaśnień od osoby, której dotyczy lub może dotyczyć zgłoszone naruszenie,
c. odebranie wyjaśnień od osoby, którą podejrzewa się o dokonanie naruszenia,
d. przesłuchanie świadków naruszenia, wskazanych w zgłoszeniu,
e. uzyskanie informacji od przełożonych/współpracowników mogących mieć związek z naruszeniem lub wiedzę o naruszeniu,
f. uzyskanie dokumentów i danych niezbędnych do wyjaśnienia przedmiotu zgłoszenia oraz analizę dokumentów i danych,
g. inne czynności wyjaśniające,
h. przyjęcie oświadczeń i informacji w formie pisemnej lub elektronicznej.
i. przekazanie zgłoszenia wewnętrznego do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. - Działania w ramach postępowania wyjaśniającego są protokołowane. Wzór Protokołu postępowania wyjaśniającego stanowi Załącznik nr 6 do Procedury.
- Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego i ustaleniu przyczyn i powodów naruszeń, osoba upoważniona do podejmowania działań następczych lub Komisja przedstawia Pracodawcy zalecenia co do działań następczych mających na celu usunięcie skutków naruszenia i uniknięcie w przyszłości podobnych przypadków naruszeń. Decyzję o dalszym postępowaniu podejmuje Pracodawca.
- Osoba upoważniona do podejmowania działań następczych przedstawia sygnaliście informację zwrotną na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego– w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. Osoba lub jednostka upoważniona do przyjmowania działań następczych dokona wyboru przekazania tej informacji na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu, w formie pisemnej, w odpowiedzi na SMS, jako wiadomość WhatsUp.
§ 12
Poufność zgłoszeń
Pracodawca uniemożliwia nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia i osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności dotyczy wszystkich informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
§ 13
Ochrona danych osobowych
- Zasady przetwarzania danych osobowych wynikają z obowiązujących u Pracodawcy przepisów o ochronie danych osobowych.
- Pracodawca jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.
- Dane osobowe sygnalisty oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.
- Dane osobowe sygnalistów oraz osób objętych zgłoszeniem są przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o ochronie sygnalistów rozporządzenia RODO (prawnie uzasadniony interes Pracodawcy jako administratora danych).
- W przypadku zgłoszenia zawierającego dane osobowe:
a. sygnalisty - osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia informuje o przetwarzaniu danych osobowych, celu przetwarzania i podstawie prawnej takiego działania przedkładając klauzulę RODO dla sygnalisty zgodnie z Wzorem stanowiącym Załącznik nr 7 do Procedury,
b. innych osób - osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych lub osoba upoważniona do podejmowania działań następczych w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia lub w terminie 7 dni od dnia pozyskania informacji o konieczności przetworzenia danych osobowych innych osób informuje o przetwarzaniu danych osobowych, celu przetwarzania i podstawie prawnej takiego działania przedkładając klauzulę RODO dla osoby, której dotyczy (Załącznik nr 8 do Procedury), osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia (Załącznik nr 9 do Procedury), osoby powiązanej z sygnalistą (Załącznik nr 10 do Procedury). - Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Pracodawcę przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§ 14
Anonimowość, w tym postępowanie ze zgłoszeniami anonimowymi
- Zapewnia się całkowitą anonimowość sygnalisty oraz wszelkich szczegółów dotyczących naruszeń prawa.
- Zabronione są jakiekolwiek działania Pracodawcy, jego pracowników lub innych osób działających w imieniu Pracodawcy zmierzające lub mogące zmierzać do odkrycia lub ujawnienia tożsamości sygnalisty lub osób wskazanych w zgłoszeniu wewnętrznym.
- Do środków zapewniających zachowanie anonimowości osoby zgłaszającej naruszenie prawa zalicza się przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych.
- W przypadku gdy informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona anonimowo, a następnie doszło do ujawnienia tożsamości sygnalisty i doświadczył on działań odwetowych, przysługuje mu ochrona przed takimi działaniami, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Wyjątek od wskazanej powyżej zasady zachowania poufności stanowi sytuacja, w której bezwzględnie obowiązujące przepisy powszechnie obowiązującego prawa wymagają ujawnienia informacji dotyczących naruszenia prawa właściwym organom lub gdy nastąpi powierzenie przyjmowania i/lub analizy zgłoszonych naruszenia prawa wykwalifikowanemu podmiotowi zewnętrznemu na podstawie zawartej umowy powierzenia danych osobowych pomiędzy Pracodawcą a takim podmiotem zewnętrznym.
- W przypadku zgłoszenia anonimowego, sygnalista nie otrzymuje: potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, informacji zwrotnej ani Klauzul RODO.
§ 15
Zakaz działań odwetowych - pracownik
- Każdemu sygnaliście będącemu pracownikiem oraz odpowiednio – każdej osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osobie powiązanej z sygnalistą przysługuje pełna ochrona przed działaniami odwetowymi, jak również przed próbami lub groźbami zastosowania takich działań.
- Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec osób wskazanych w ust. 1 nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:
a. odmowie nawiązania stosunku pracy;
b. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
c. nie zawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
d. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
e. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
f. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
g. przeniesieniu pracownika na niższe stanowisko pracy;
h. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
i. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracownika;
j. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
k. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
l. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
m. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
n. mobbingu;
o. dyskryminacji;
p. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
q. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
§ 16
Zakaz działań odwetowych - współpracownik
Jeżeli praca jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku prawnego innego niż stosunek pracy, sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia oraz osoba powiązana z sygnalistą nie może być niekorzystnie traktowany/a z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego. Za niekorzystne traktowanie uważa się w takim wypadku w szczególności rozwiązanie, wypowiedzenie lub odmowę nawiązania stosunku prawnego, na podstawie którego jest lub ma być świadczona praca przez sygnalistę, chyba że druga strona stosunku prawnego udowodni, że kierowała się obiektywnymi powodami.
§ 17
Zgłoszenia zewnętrzne i ujawnienia publiczne
- Pracodawca informuje pracowników i współpracowników o możliwości dokonania zgłoszenia zewnętrznego i/lub ujawnienia publicznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Organem publicznym przyjmującym zgłoszenia zewnętrzne jest Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny.
- Szczegółowe informacje o zasadach dokonywania zgłoszeń zewnętrznych Rzecznikowi Praw Obywatelskich znajdują się w ustawie oraz na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/zlozenie-wniosku-do-rzecznika-praw-obywatelskich. Szczegółowe informacje o zasadach dokonywania zgłoszeń zewnętrznych organowi publicznemu znajdują się w ustawie oraz na stronie internetowej organu publicznego. Organ publiczny ustala procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, która określa w szczególności tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo.
- Sygnalista ma prawo do ujawnienia publicznego na zasadach określonych w ustawie.
§ 18
Postanowienia końcowe
- Integralną częścią niniejszej Procedury są Załączniki.
- Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osobom wykonującym pracę w sposób przyjęty u Pracodawcy, tj. poprzez umieszczenie na stronie www Pracodawcy, a w zakresie przekazania Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa – Procedura wchodzi w życie z dniem 25 grudnia 2024 roku.
- Pracownikom udostępnia się dostęp do niniejszej Procedury, do Załączników do niniejszej Procedury oraz do tekstu ustawy o ochronie sygnalistów w każdym czasie.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszą Procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia wewnętrzne Unii, przepisy Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego i inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.